Een winkel zonder voorraad… toekomst of realiteit?

Een winkel zonder voorraad… toekomst of realiteit?

Veel retailers hebben het gevoel dat ze niet achter kunnen blijven, ook zij moeten ‘omnichannel gaan’. En nadat ze een scherm in de winkel hebben gehangen of de medewerkers een tablet geven voor bestellingen, houdt het vaak op. Dat is jammer! Omnichannel is geen ‘moetje’, maar juist een kans voor de fysieke winkel. Zeker als je het niet oppakt als ‘gadget’, maar gebruikt als een verlenging van je concept of als een magazijn. En dan wordt ineens veel mogelijk. Wat dacht je van meer omzet met minder meters? Of aanwezig kunnen zijn op plekken die eerder niet mogelijk waren?Woonwinkel Habitat gaat samenwerken met supermarktketen Sainsbury’s

Hoe zorg je ervoor dat bij de plannen voor een nieuwe inrichting, de consument direct aan jou denkt? Habitat koos als low interest retailer niet alleen voor minder meters, maar ook voor alternatieve locaties. Met een wisselende selectie van 600 producten heeft woonwinkel Habitat gekozen voor een showroom-in-shop bij de Londense Sainsbury’s waar dagelijks talloze consumenten over de vloer komen. De consument krijgt de kans om een selectie producten zelf te voelen en ervaren. Het overige aanbod van 4.000 producten kan via iPads in de winkel worden bekeken en besteld. Zo ontstaat er als het ware een etalage van het aanbod op een onverwachte plek.

Engels fashion experiment in de Kalverstraat
Ook Marks & Spencer (M&S) experimenteert al een tijdje met een vergelijkbare formule in haar winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. Op deze high traffic locatie ligt de nadruk op de welbekende, vaak typisch Engelse delicatessen van M&S. Daarnaast is er op een beperkt aantal meters ‘een walk-in-closet’ van de online M&S modewinkel. Het bijzondere: klanten kunnen de kleding die in de rekken hangt bekijken en voelen, maar niet direct meenemen. Is de klant enthousiast, dan wordt terplekke via een iPad de kleding besteld in de webshop. De favoriete kledingitems worden snel daarna thuisbezorgd. Het concern heeft niet zomaar voor Nederland gekozen om dit nieuwe concept, de zogenoemde e-boutique, uit te proberen. Nederland heeft, volgens M&S, van alle Europese landen op een na de hoogste internetpenetratie.

3D bij Lincherie Styling Center
Neem twee feiten. Eén: zo’n 70% van de vrouwen draagt een verkeerde BH. Twee: steeds meer vrouwen kopen hun lingerie online. Lincherie Stylings Center in de Amsterdamse Negenstraatjes zag een kans en nam deze feiten als basis voor een nieuw concept; een unieke paskamerservice die gebruik maakt van een 3D-passpiegel. Het werkt simpel: in ongeveer een minuut doet de passpiegel 140 metingen van het bovenlichaam. Die gegevens worden omgezet in de enige juiste BH-maat. In de winkel hangen pasmodellen en je bestelt terplekke uit het uitgebreide assortiment online.

 

Waar investeer je in?

De vraag is dus wat je met je retailconcept wilt doen en waar je kansen liggen. Alleen een tablet of scherm in je winkel ziet er hartstikke leuk uit, maar heeft dus alleen toegevoegde waarde als het een duidelijk doel heeft. Moet dat per se groots en meeslepend? Nee hoor, Beversport in Rotterdam heeft een selectie van hun tassen in de winkel,zodat je een goed beeld krijgt van formaten en materialen. De rest van de voorraad staat online. Een winkelmedewerker helpt je ter plekke bij het bestellen van het meest ideale exemplaar behorend bij jouw wensen en budget. Zo simpel kan het dus ook zijn. Wat je ook doet, zorg ervoor dat het iets toevoegt aan de beleving van je merk. Want met minder meters ‘spullen’, kun je bijvoorbeeld sterker inzetten op beleving of service. Zie jij je kansen al?

Carin Frijters is schrijfster van het boek Prikkel de Koopknop en oprichter van retailadviesbureau CF retail en RetailTheater. Ze werd zelf nog net niet geboren op de winkelvloer, maar het scheelde niet veel. Logisch dus dat ze ook in de retail terecht kwam. Ze inspireert niet alleen, maar bouwt ook samen met retailers aan onderscheidende winkelconcepten. En dat is nodig, veel retailers vragen zich af of er toekomst is voor de winkel in het straatbeeld. Het antwoord is volgens Carin een volmondig ‘ja’. Als je tenminste het verschil maakt. Met haar nieuwe concept RetailTheater helpt ze samen met retailstylisten en –specialisten bij conceptstrategie en -ontwikkeling, realisatie en activatie van (winkel)concepten. Na een klantenreis check-up volgt een praktisch advies en een werkbaar stappenplan. Daarnaast geeft Carin lezingen en trainingen over retail- en consumententrends en de praktische toepassingen en vertaling ervan naar de winkelvloer, organiseert ze regelmatig (in binnen- en buitenland) inspiratie tours en publiceert in allerlei vakbladen over trends en innovatieve winkelconcepten die de consument weten te prikkelen. Wil jij op de hoogte blijven van trends die van invloed zijn op de retail, meld je dan aan voor de nieuwsbrief www.retailtheater.nl/nieuwsbrief.

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.