Kun jij het nog volgen? Of begrijp jij de ge- en verboden die je onderweg in de nieuwe wereld en in de nieuwe winkelstraat tegenkomt. Die zogenaamd richting moeten geven aan het nieuwe normaal. Nu, het nieuwe normaal is voor de gemiddelde mens helemaal niet zo normaal.
Mensen zijn sociale dieren die intuïtief handelen. Om dat goed te kunnen doen varen zij blind op hun emoties en de emotie van de mensen in hun omgeving. De conclusies die ik trek in mijn boek Prikkel de Koopknop gaan over het inspelen en sturen van die emotie, het richting geven aan het gedrag van mensen door alle dingen die je doet in een fysieke omgeving.
Inlevingsvermogen in de mensen in hun omgeving, weten wat hen drijft, waar ze voor uit hun bed komen in de nieuwe wereld. En dat zijn niet de ge- en de verboden maar dat zijn mogelijk hele menselijke zaken als belangstelling voor de mens achter het werk en het richting geven aan ruimtes waar klanten wel producten aan mogen raken. Aanraken betekent verder in het koopproces terecht komen. De wens om te kopen neemt er letterlijk door toe. Je raakt als het ware betrokken bij een product. En dat hebben we nodig.
Best leuk die nieuwe phygitale wereld (een vermenging van de fysieke en digitale wereld), en de richting die de bordjes ons geven, die zijn misschien zelfs niet meer weg te denken in het nieuwe normaal. Maar de mens is er niet voor gemaakt, realiseer je dat goed. De vraag blijft: Hoe creëer jij die basis, die veilige omgeving en maak jij met dit inzicht, in jouw werk het verschil voor jouw klanten?
Carin Frijters werd nog net niet geboren achter de toonbank. Maar het scheelde niet veel. Naast het helpen van retailers met het toekomstbestendig maken van hun bedrijf is zij voorzitter van BNS Crisp het netwerk voor interieurstylisten (particulier en zakelijk), vastgoedstylisten en groenstylisten. Zij is tevens auteur van de boeken Prikkel de Koopknop en RetailTheater.