Sustainable, conscious, green, eco, etc. allemaal namen die worden gebruikt om aan te geven dat kleding duurzaam is. Maar hoe duurzaam is nu die kleding. In editie 56 hebben ook wij, samen met Stephanie van der Sigtenhorst auteur van het boek A Sustainable Wardrobe, aandacht besteed aan de verschillende termen die worden gebruikt en waar ze voor staan. Het consumentenprogramma Radar is bij verschillende kledingwinkels langs geweest om te onderzoeken wat consumenten te horen krijgen wanneer ze vragen naar duurzame kleding. Alle merken is om een reactie gevraagd. Reacties kledingmerken die besloten hierop te reageren lees je hier.
Ook heeft Radar een eigen onderzoek gehouden onder bijna 21.000 mensen over de verwachting van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt ook dat een meerderheid aangeeft dat zij meestal geen of zelfs nooit het vertrouwen hebben dat duurzaam aangeprezen kleding dat daadwerkelijk is. In het rapport van Radar, lees je wat de consument van duurzame kleding (zou) verwacht en op welke manier zij een selectie maken tussen wel en niet duurzame kleding
TIP: gebruik deze uitkomsten om de consument duidelijkheid te geven over duurzame mode vanuit jouw expertise en ter inspiratie.