De tijdelijke Fashionstore

De tijdelijke Fashionstore

Als kind droomde ze al van een eigen kledingzaak en na veel omzwervingen is nu haar droom uitgekomen, maar dan wel een ‘winkel’ die past in de huidige tijd. “Een mobiele winkel met een assortiment waarop veel vrouwen wachten”, aldus Debbie Kotteman. Maar, en dat is wellicht nog belangrijker: de tijdelijke fashionstore opent voor image professionals nieuwe mogelijkheden voor klantenbinding en omzet.

Hetpersonalshopevent.nl (het Shopevent) is het concept dat wijlen Marjo Maas ongeveer vijf jaar geleden lanceerde: een mobiele winkel voor image professionals die hun klanten méér willen bieden. Debbie: “Ik was gelijk fan van het concept en vond het direct een briljant idee. Het Shopevent biedt een extra mogelijkheid met je klanten in contact te komen en aan klantenbinding te doen. Elk halfjaar kun je je klanten uitnodigen. Ik heb zelfs klanten die me al appen en vragen wanneer het Shopevent weer plaatsvindt. In vijf dagen zie ik tussen de 80 en 100 vrouwen met een conversie van 95%. Wanneer je klanten gericht uitnodigt en ze komen voor je advies dan zijn het meestal ook kopers. Als je eens weet hoeveel vrouwen ‘het’ niet kunnen vinden in al die overvolle winkels. Met dit concept kun je je expertise laten zien en krijg je misschien nieuwe klanten doordat je klant weer iemand meeneemt. Het Shopevent kun je op je eigen manier invullen, net wat bij je past. Ik deed bijvoorbeeld vier groepen van zes personen tegelijk op een dag. Nu met de anderhalve meter economie moet dat anders en heb ik besloten de pas-sessies met minder mensen te doen, maar wel in een korter tijdsbestek. De energie die het event genereert is geweldig.”

Hoe werkt het? “Iedere professional kan zich aanmelden voor het Shopevent. Je krijgt dan een collectie tot je beschikking, compleet met spiegels, paskamer, kledinghangers, pinautomaat, bonboekjes, pas-shawls en spelden. Met die collectie kun je je eigen Shopevent organiseren voor je klanten die bij jou de collectie komt bekijken, passen en natuurlijk kopen. Als het Shopevent voorbij is, retourneer je de collectie die over is. De image professional hoeft financieel niets te investeren. Ik faciliteer het event en de image professional ontvangt een percentage van de verkoop. Bij een goede conversie is dat een fijne omzet. De aanhanger met de benodigde spullen kan worden opgehaald of ik kom hem brengen. Nou ja,” zegt Debbie eerlijk, “ik ben nu aan het oefenen om met de aanhanger te rijden hahaha. Toen we de aanhanger ophaalde bij Martijn heeft mijn man gereden.”

Hoe ziet collectie eruit? “Het is een betaalbare en draagbare collectie voor een brede groep vrouwen. Prijzen liggen tussen de 39 en 219 euro. De keuze voor deze prijssegmentering komt voort uit de gedachte dat vrouwen, die in het dure segment shoppen, het geld hebben zelf een personal shopper in te huren. De collectie loopt van maat 34 t/m 46 en is kleurrijk, waarbij ik met de inkoop de verschillende kleurtypes in mijn achterhoofd heb. De kleding is geschikt voor zowel privé als zakelijke momenten, maar niet super formeel. Door de 13 merken waarmee de collectie is opgebouwd, sluiten de pasvormen aan bij verschillende figuurtypes. De stijl is een mix van stijlvol, sportief vrouwelijk met een vleugje romantiek, maar ook uitgesproken en basic items behoren tot de collectie. Styling bepaalt de uiteindelijke look en ook voor de iets rijpere vrouw zitten er mooie items tussen. De inkoop is afgestemd op de behoefte van image professionals en hun klanten.”

Wat is jouw verwachting? “Doordat collega image professionals zo positief reageerden op mijn overname en doorstart van dit mooie concept, voel ik me enorm gesteund. Voor dit najaar is het Shopevent op een paar dagen na, al uitverkocht. Dat is natuurlijk een waanzinnige start en bevestigt voor mij dat ik de juiste stap heb gezet. Natuurlijk heb ik plannen, zoals het verduurzamen van de collectie door andere merken toe te voegen. Maar ik wil eerst een seizoen gedraaid hebben, zodat ik beter weet hoeveel tijd dit kost en hoe het werkt met de kleding die eventueel overblijft. Ook wil ik op de website de Shopevents gaan communiceren, zodat consumenten kunnen zien wanneer bij hun in de buurt een Shopevent is. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Het is een gigantische kans, als je kijkt naar de marktontwikkeling die een stijgende lijn laat zien. Het kan een enorm groot concept worden, juist doordat het door professionals wordt gedaan. Er zijn heel veel vrouwen die niet weten waar ze kunnen shoppen en online shoppen is niet voor iedereen weggelegd en kost ook tijd. Het image vak op zich is gelukkig bekender geworden en mensen staan er meer voor open. Het Shopevent is nu al een succes en een betere start kun je je niet wensen. Het voorziet in een behoefte vanuit de consument gezien en ook vanuit de image professional betekent dit concept dat je onderscheidend kunt zijn voor bestaande en nieuwe klanten.”

Wil je meer weten over het Shopevent, neem dan contact op met info@hetpersonalshopevent.nl, 06- 57 335 933 of neem een kijkje op www.hetpersonalshopevent.nl

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.