Substraction cutting by Julian Roberts

Substraction cutting by Julian Roberts

Nelleke Rimmelzwaan van nellekescouture.nl is de organisator van de 3 daagse masterclass Substraction cutting met Julian Roberts.

Als de deelnemers binnen komen is Julian al druk bezig met de voorbereidingen. Op de grond liggen diverse patroondelen en knipsels die ze nu nog niet direct kunnen plaatsen. Julian waarschuwt dat hetgeen de deelnemers gaan maken van te voren niet voorspelbaar is. Dat is dus wel even anders werken dan de aanwezige kleermakers gewend zijn; je neemt de maat, maakt een patroon, knipt de patroondelen uit de stof en naait de onderlinge stukken aan elkaar tot een van te voren bedacht resultaat. Volgens Roberts techniek kan kleding veel creatiever. Tijdens deze workshop moeten de deelnemers hun basis techniek loslaten en beseffen ze dat ze niet weten wat voor creatie eruit komt. Roberts zegt we maken een jurk, maar voor hetzelfde geld wordt het een trui of een broek.

  “Substraction cutting is kijken en proberen”

Lesdag 1: Het startpunt van Substraction cutting zijn twee lappen stof ieder van minstens 3 meter lang en 1 meter breed. Zachte materialen die vloeiend vallen hebben de voorkeur. De opdracht is een jurk te maken en de korte zijde (“bovenkant”) van de rechte lap stof is het uitgangspunt. Het creëren ontstaat door, zoals in dit voorbeeld, eerst de top uit te knippen en de voor en achterkant aan elkaar vast te naaien. De bovenkant van de top is het startpunt de stof wordt in zijn volle lengte gebruikt of als je wilt verkort. Het is aan te raden in ieder geval de dubbele lengt te nemen van wat je normaal zou doen voor dat kledingstuk. Het gedeelte van het lichaam waar de meeste volume zit wordt het uitgangspunt voor de cirkel die geknipt gaat worden. Meestal zijn de heupen het breedst, maar het kan ook de borst zijn of de buik. Roberts laat aan de hand van papieren mallen zien hoe substraction cutting wordt toegepast. Wil je meer weten over substraction cutting, dan kun je op www.julianand.com het Free Cutting book downloaden.

Ronde vormen: Tekenen kan iedereen; het gaat niet om goed het gaat om de vorm. Bij substraction cutting worden vooral ronde vormen gebruikt omdat het lichaam ook overwegend ronde vormen heeft. Vloeiende lijnen die niet persé symmetrisch hoeven te zijn, omdat het lichaam ook niet symmetrisch is. Roberts geeft als tip: Als kind leren we dat een vierkant in een vierkant past en een driehoek in een driehoek etc. Laat dat los, probeer het anders, maak zachtere en flexibelere vormen.

Roberts: Als we naar een patroon kijken is er altijd een boven- en onderkant. En we zien dat de voorkant in fashion belangrijker wordt gevonden dan de achterkant. Patronen worden altijd vanuit een rechte positie bedacht, dus van boven naar beneden. Door met ronde vormen te werken en van bovenaf naar de stof te kijken, valt de stof op een natuurlijke manier om het lichaam. In Japan maken ze daar veel gebruik van bijvoorbeeld bij het maken van een kimono. Knip een gat in een lap stof en je hebt een kledingstuk.

DAG 2: Zaterdag stond in het teken van creatief schilderen. Eerst op papier en later op stof. Grote penselen, kwasten of de handen; alles kon en mocht worden gebruikt tijdens dit creatieve proces.
Dag 3: Het maken van een broekspijp of mouw stond voor de zondag op het programma. Het resultaat hebben jullie kunnen bewonderen in het voorwoord van K&S, maar wil je meer zien dan is het filmpje over het schilderproces en het maken van de pijpen/mouwen heel leuk om te bekijken.

“Kleding hoeft niet perse langs het lichaam te vallen”

 

 

 

 

 

 

 

Julian Roberts was 16 toen hij startte met de fashion opleiding en komt uit Wales. Hij heeft een tijd in Londen gewoond en gewerkt en woont nu weer  in Wales vanwege de natuur. Zijn ouders hadden verwacht dat hij in de ICT een baan zou vinden of iets met chemie zou gaan doen. Zijn broer inspireerde hem door zijn rebelse kleedgedrag voor die tijd. “Als student was ik al geïnteresseerd in ronde vormen, een mouw die rond gevouwen werd, vond ik interessanter dan een recht plat vlak. Vooral de lege ruimte in zo een ronde vorm spreekt me aan. Aanvankelijk raakte ik in de war door al die rigide regels, maar ik heb er mijn kracht van gemaakt. Tijdens mijn studietijd werd ik gegrepen door Japanse ontwerpers, zoals Issey miyake, Comme des Garçons, Jamayoto, Yosaiki Hishinuma en hun manier van patronen en kleding maken. Zij maken kleding die ruim en wijd is met architectonische vormen. Substraction cutting zorgt altijd voor een verrassing en geeft nieuwe inzichten om naar stof en vorm te kijken.”

Reacties cursisten:
Wiepke – Leerzaam en leuk en een hele nieuwe manier van ontwerpen; erg creatief.
Monique – Heel leerzaam en inspirerend. Op een hele andere manier met kleding maken bezig geweest dan de traditionele manier van kleding maken. Voor theaterkostuums zie ik kansen en ik ga peilen of mijn cursisten geïnteresseerd zijn om deze techniek te leren.
Ellemarie van Laanen Heel heel creatief en daardoor best vermoeiend. Veel info; Julian Roberts is één grote waterval aan woorden en ideeën. Van de grazy legs dacht ik eerst wat moet je met zo een broek. Maar nu ik ermee bezig ben zie ik mogelijkheden voor kostuums voor de dansacademie waar ik vaker kleding voor maak.
Manuela Inspirerend en ik denk dat veel collega’s spijt hebben dat ze niet geweest zijn als ze onze verhalen horen. Ik ken iemand die een balletschool heeft en daar wil ik deze kleding voorstellen voor een uitvoering. Wil het ook aan mijn cursisten laten zien. Het is leuk om uit de losse hand bezig te zijn met stof en combinaties, hoog en laag contrast.
Nelleke innoverend, inspirerend, vernieuwend en energie waar je bang van wordt. De uitkomst is verrassend. Je begint ergens aan en je hebt geen idee wat er uitkomt. Ook de tekeningen inspireerde mij tot het maken van de kleding. Het is fascinerend wat je kunt doen met lijnen. Ik heb vormen en twisten uitgeprobeerd om te kijken hoe dat uitpakt en wat gebeurd er met de stof. Julian Roberts is zeer toegankelijk en deelt zijn ervaringen over wat goed is gegaan en mislukt en is niet bang zijn techniek te delen. Sterker nog hij wil dat we er meer aan de slag gaan.

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.