Als kind was Merel van ’t Wout al gebiologeerd door mode, kan ze een film van Voque nog steeds dromen en waren aparte geklede jongeren voor haar de aanleiding om naar de Modevakschool te gaan. Dit en de opleiding Fashion Merchandising in Londen vormen de stevige basis voor haar opleidingsinsituut Hi Style en haar werkzaamheden als personal stylist. Merel: Na mijn opleidingen en wat werkervaring in het ontwerpen en maken van kleding kwam ik Marjo Luster tegen ( zij is de grondlegger van Harmony in Colours, tegenwoordig geleid door Madelène Bikkers). Het toeval wilde dat ik net mijn kleuropleiding in Amerika en in Amstelveen bij Doctor Tadly had afgerond en Marjo opzoek was naar een kleuranalist. Ik was toen net vijfentwintig en startte met lesgeven.
Wat is er veranderd in opleidingsland?
Ik houd me niet zo met anderen bezig, maar als ik voor mezelf spreek dan zie ik twee belangrijke verschillen met 25 jaar terug namelijk: er is meer ruimte gekomen voor het innerlijk van de klant in het advies en de regeltjes van toen gelden niet meer in de huidige tijd. Door deze verschuiving is er voor mij ook meer ruimte gekomen voor de persoonlijkheid en wensen van de klant. Ik voel de energie van mensen en daar maak ik mijn cursisten ook bewust van. Elke klant is anders, met andere behoeften en wensen. Daar mag op worden ingespeeld, eruit halen wat erin zit. Het bedrijfsleven neemt inmiddels de kracht van het uiterlijk serieus. De bedrijven en winkels die ik train willen vooral duidelijke en praktisch toepasbare adviezen. Wel of geen sneakers aan naar kantoor of combineren bij een rok was jaren terug ondenkbaar. Uiteraard is dat niet voor iedereen passend, maar het is super leuk om met je klant te kijken hoe het wel past. Ik leer mijn cursisten vooral in oplossingen te denken waardoor ze het advies persoonlijk kunnen maken. Hoe is de mode en hoe kun je dat vertalen naar je klant, zijn werk, zijn persoonlijke doelen en persoonlijkheid. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen over kleur- en kledingadvies, maar ook waar is het te koop, personal branding, etc. Mijn opleiding is van vijf naar zes dagen gegaan aangevuld met gratis inspiratie-ochtenden waarin ik nieuwe ontwikkelingen deel. Zo kunnen we samen verder groeien. en mijn kleurenpasjes zijn geschikt om ook het innerlijke stukje van de klant zichtbaar te maken met kleur.
Op welke manier maak je gebruik van moderne technieken?
Mijn stijlboekjes voor de klanten zijn gedigitaliseerd maar dat is inmiddels ook alweer 6 jaar dus voor mij niet nieuw. Ik zet vooral You Tube in om te illustreren op welke wijze mensen kleding kunnen combineren of bepaalde lichaamzones kunnen accentueren of camoufleren. Met deze filmpjes wil ik mensen inspireren, maar ik gebruik ze ook als lesmateriaal. Ik leg bepaalde zaken uit en cursisten kunnen dit later nog eens terugkijken. In januari 2016 verschijnt mijn eerste E- boek; ‘Leven zoals jij dat wilt. Dé 10 tips’. Een boekje over bewustwording en daarna wil ik een E-boek maken over stijl. Ik zie wel in dat met een print boek je snel gedateerd bent en achter de feiten aanloopt. De kracht van het tijdperk waarin we nu leven is juist de persoonlijke benadering. Het meedenken met je klant is heel erg belangrijk geworden. Wat heeft iemand nodig om genoeg kansen te krijgen? Ik wil mezelf blijven verwonderen, daar haal ik mijn plezier uit. www.histyle.nl