Wil je je nieuwe modelabel promoten? Ga voor de juiste strategie. Om een modemerk bekendheid te geven, is er niet één methode die altijd past. De meest belangrijke factor is wat voor soort mode jij op de markt wilt brengen en bekend wilt maken. De sleutelbegrippen zijn: bepalen van het merk en de doelgroep, specifieke verkoopmethoden, aanwezigheid in de sociale media, online en offline adverteren.
Branding – de ultieme vormgeving van een merk: Goede ideeën en spannende nieuwe ontwerpen zijn de basis voor het vestigen van een merk. Maar om de lancering te doen slagen, komt er veel meer bij kijken. Branding is het vormgeven van het merk. In gewone taal betekent dit dat precies moet worden bepaald wat er achter het nieuwe label schuilgaat.
Men maakt een onderscheid op basis van verschillende criteria, bijvoorbeeld:
- Wat is de kwaliteitsnorm en, als gevolg daarvan, de prijs? Is het exclusieve mode van bijzonder hoge kwaliteit of ligt de nadruk op een modelijn met jonge, snel wisselende collecties?
- Is de lijn funky en jeugdig, bijzonder trendy of eerder klassiek en elegant?
- Leg je de nadruk op tijdloze basics, trendy stukken of een mix van beide?
- Heb jij een speciale focus, zoals mode in speciale maten of mode voor bedrijven?
Deze factoren bepalen jouw specifieke doelgroep, die verder kan worden verkleind naar leeftijd, inkomen en levensstijl. Het is duidelijk dat je een jong, zeer internetbewust publiek anders aanspreekt dan mensen die als meer conventioneel kunnen worden omschreven.
Jonge mode voor actieve mensen is trouwens niet beperkt tot een bepaalde leeftijd. Als het bijvoorbeeld over sportieve basics gaat, kun je ervan uitgaan dat zowat elke leeftijdsgroep geïnteresseerd zal zijn. Het stijlmiddel van de gepersonaliseerde mode kun je hier heel goed gebruiken, bijvoorbeeld door een sweater naar eigen stijl te ontwerpen.
Waar en hoe wordt het modemerk verkocht? Ook op dit gebied moeten eerst belangrijke vragen worden beantwoord. Vertrouw je op de traditionele detailhandel, biedt je jouw modemerk alleen online aan of combineer je beide? Heb je eigen winkels of maak je gebruik van de structuur van grote modewinkels en online aanbieders met een gemengd assortiment? In het laatste geval, is het raadzaam de marketing af te stemmen met jouw partners. De marketingstrategie moet immers passen in het totaalconcept. Natuurlijk is hierbij jouw eigen individuele touch nog steeds belangrijk.
De perfecte marketingstrategie rust altijd op verschillende pijlers. Tot de klassieke methoden behoren TV-reclame en gedrukte reclame – in het geval van de mode voornamelijk in modetijdschriften, maar ook actuele berichtgeving in dagbladen en andere tijdschriften is een essentiële factor.
Sociale media en influencers: maak gebruik van het bereik van Facebook en Co, betrek bloggers en influencers erbij! De huidige marketing is niet meer denkbaar zonder online reclame. Presenteer je modelabel daarom ook op sociale media zoals Facebook, Tiktok en Instagram. Ga daarnaast op zoek naar modeblogs met een hoog bezoekersaantal, zoek influencers die jouw stijl vertegenwoordigen en breng die op de voorgrond d.m.v. aansprekende samenwerkingen. Door het inzetten van een modeblog met veel lezers of een Instagram account met veel volgers, maak je je merk bekend en zorg je ervoor dat je label op de lange termijn aantrekkelijk blijft! Het doel is niet alleen mode te verkopen, maar om een emotionele band te creëren. Dankzij hun persoonlijke expressie slagen veel influencers hier vaak beter in, dan welke conventionele reclamestrategie ook.