De Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam (MBFWA) is voorbij. Vijf dagen lang waren er diverse shows en was er veel ruimte voor nieuw talent. De openingsshows op donderdag 26 januari werden geheel door de Future generation gepresenteerd. Maar liefst 15 designers maakten hun opwachting. Het ontwerpduo Diek Pothoven en Luuk Kuijf presenteerde onder de gezamenlijke naam MARTAN hun debuutcollectie. Geïnspireerd door verschillende wereldreligies en spiritualiteit vermengt MARTAN iconische visuele elementen zoals de religieuze spiraalvorm, de slang en de windsels van de tefillin (Joodse gebedsriem) in een kleurrijke collectie voor mannen en vrouwen, vol vernieuwende ideeën en uitgesproken silhouetten.
De show van Trinhbecx was een duidelijke knipoog naar de seventies. Flaired broekspijpen en een kleurenpalet met bruin, geel en lichtblauw droegen bij aan een vintagegevoel met een moderne twist. Corduroy en lakleer blijken een ultieme combinatie. Trinhbecx is het label van ontwerpersduo Tim Becx en Tung Trinh. Hun inspiratie voor deze show kwam onder meer vanuit oude muziekvideo’s en middeleeuwse kostuums.
Saskia ter Welle beet vrijdagmiddag de spits af met haar collectie Come Fly with me. Een verwijzing naar de opkomst van de luchtvaart begin twintigste eeuw met nieuwe avontuurlijke mogelijkheden. Ook is dit de periode van Coco Chanel, een sterke vrouw die haar dromen realiseerde. Maar bovenal is de titel een metafoor en staat symbool voor het overlijden van de zus van Saskia en het besef dat alleen jijzelf je dromen kunt waarmaken. Handmatige borduurtechnieken (broderie d’art) komen op bijna alle kledingstukken terug waarmee Saskia aantoont dat deze techniek ook toegepast kan worden op zeer draagbare kleding dan alleen haute couture.
Duo presentaties waren er volop deze MBFWA. Zo ook het duo Sanne Schepers en Anne Bosman met hun eerste collectie ‘Flat and Dutch’, geïnspireerd op het principe van ‘Dazzle’. Camouflage door middel van opvallen, verwarring creëren waardoor het perspectief verdwijnt. Voor deze collectie vonden zij elkaar in een gezamenlijke interesse voor zeilkleding en hergebruik van denim. Deze nautische invalshoek was terug te zien in de silhouetten en afwerking.
Zondagavond sloten Edwin Oudshoorn en Liselore Frowijn de 26e editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam af. Edwin Oudshoorn deed dat geheel in stijl met een installatie en een glas Cuvée 28+ van Rotari. Filmische muziek, honderden kaarsen die spiegelden in een vijver waarin zijn collectie White werd gepresenteerd. Een studie in wit naar materiaal, vorm en gelaagdheid resulteerde in een collectie van elementen die los te dragen zijn, maar ook gecombineerd kunnen worden om nieuwe silhouetten te creëren. Transparante tule, fragiel kant, vloeiende zijde en architectonische vormen van gesteven katoen werden gecombineerd met borduursels van kralen, parels, pailletten, 3D-geprinte details, zilver en goud. Voor de edelmetalen en 3D-geprinte items benaderde Edwin Oudshoorn opnieuw het juwelenhuis House of Eléonore.
Frowijn maakte als eerste tijdens de MBFA gebruik van het ‘see now, buy now’-principe, met een collectie die direct na afloop van de catwalkshow online verkrijgbaar was. En zoals we gewend zijn van Frowijn had zij ook dit keer weer gebruik gemaakt van de stoffen van Vlisco.
Anbasja Blanken maakt met haar label ALA BLANKA zwierige, vrouwelijke, goed gesneden pantalons. Voor haar eerste show in de Gashouder maakte ze een complete collectie, waarbij de broeken met tops een total look gaven. K&S is al vanaf dag 1 fan van deze jonge designer die haar roots heeft op Curaçao. In editie 26 (2013) en onlangs nog in editie 41 droeg hoofdredacteur Carla van den Puttelaar een broek van Anbasja.
Publiekslieveling was Tess van Zalinge een designer om in de gaten te houden, zo luidde het commentaar van de bezoekers. Het was overigens al het derde seizoen dat ze aanwezig was op de MBFWA en voor deze editie dan voor het eerst in de Gasthouder. Delftsblauw was een overduidelijke inspiratiebron voor haar collectie ft. Royal Delft waarmee ze bewondering oogde. Ze staat erom bekend te breken met de status quo van lingerie, zonder de essentie van sensualiteit en functionaliteit te verliezen. Vakmanschap, Nederlands ambacht en innovativiteit staat centraal in haar werk. Van Zalinge voelt de voortdurende drive om lingerie met mode samen te voegen, boeiende nieuwe samenwerkingen aan te gaan en zichzelf daarmee steeds opnieuw te blijven ontwikkelen.