Stijliconen herken je aan hun specifieke stijl. Kapsel, kleding en accessoires vormen één geheel en zijn kenmerkend voor die persoon. Ook ontwerpers kunnen stijliconen zijn; hun handtekening is duidelijk herkenbaar in hun collectie. Kunstenares Ans Markus is zelf een stijlicoon en bewondert anderen. Ditmaal aandacht voor: Issey Miyake.
Ans Markus heeft haar liefde voor mode gecombineerd met haar artistieke kant. Van de meest bekende couturiers tussen 1900 en 2000 maakte Ans, als hommage aan hen, veertig grote (2×1.50 m) schilderijen. Een deel daarvan is gebundeld in het boek Hommages aan Couturiers.
Kleur & Stijl toont Ans haar kijk op Issey Miyake. “Mijn bewondering voor zijn stijl is de altijd maar weer eenvoudige belijning van zijn kledingstukken. Bovendien is de kleding prachtig gemaakt en wil je deze kleding nooit wegdoen. Zijn handtekening zijn de plooien en plissé vormen die hij toepast in zijn werk. Als schilder heb ik in mijn reeks hommages aan grote couturiers wel uitbundige schilderijen gemaakt. Maar dit schilderij, waar mijn dochter Sigrid wederom mijn muze is, past goed bij zijn eenvoudige doch prachtige ontwerpen. Het is geen kleding volgens de laatste modieuze straatbeelden, maar hij maakt wel museale kledingstukken.”
Wat heeft Ans Markus zelf in haar kledingkast van Issey Miyake? “Ik heb ruim twintig jaar geleden een zwart/wit plissé jasje gekocht. Ik draag dat zo af en toe nog. Ook heb ik een prachtige shawl van hem die ik als omslagdoek gebruik.”
Koning van de plissé
Issey Miyake wordt op 22 april 1938 geboren in Hiroshima. Deze Japanese ontwerper wordt gezien als een vernieuwer en verkeert al lange tijd op eenzame hoogte. Het experimenteren met niet gangbare materialen en technieken voor kleding was altijd zijn uitgangspunt. Hij werkte ook veel samen met kunstenaars en maakte daarmee installaties voor in musea. Hij speelde met gegeven kunst en vormgeving en zocht binnen dit aspect naar grenzen. Dit leverde hem ook diverse exposities op in musea waaronder ook Het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Centraal Museum in Utrecht.
Als hij echter in de jaren 90 zijn collectie Pleats Please (1983) presenteert, kijkt de wereld opeens anders naar deze ontwerper en krijgt hij zijn bijnaam Plissé Miyake. In 2005 kreeg hij de Praemium Imperiale Award for Sculpture waarmee zijn erkenning als kunstenaar wordt bekroond. Grace Jones was zijn aanhanger en droeg veel kleding van hem tijdens tv- en podiumoptredens.
De comeback van plissé
Miyake blijft trouw aan zijn plooien en tot op de dag van vandaag experimenteert hij graag met stoffen en vormen. Naoki Takizawa was tot 2007 zijn rechterhand. Tegenwoordig is Dai Fujiwara verantwoordelijk voor de collectie. De herwaardering voor plissé is weer helemaal terug in het huidige modebeeld. Zo zien we voor het najaar de plissérok weer volop in de winkels en ook ontwerpers als David Laport en Dorhout Mees hebben deze oude techniek herontdekt.
Naast kleding heeft Issey Miyake ook diverse parfums ontwikkeld waaronder zijn eerste en meest bekende L’eau D’Issey. Zijn Pleats Please collecties heeft ook een parfum met dezelfde naam.
Ontwerpen die een keerpunt in de mode teweeg hebben gebracht:
1980
Bustier van gegoten acryl.
1983
Pleats Please.
1999
A piece of Cloth (A-POC), een collectie die een serie kledingstukken toont die kant en klaar van de stofrol komen. Door een ingewikkeld digitaal weefproces kan de stof zonder dat deze rafelt los geknipt worden.
2010
132,5 een 3D collectie gemaakt van gerecyclede petpolyester waarbij de beginselen van origamitechniek herkenbaar zijn.
Boeken | ISSEY MIYAKE
Pleats Please (2012) | ISBN 9783836525756
Japanese fashion designers (2011) | ISBN 9781847883100