Stijliconen herken je aan hun specifieke stijl. Kapsel, kleding en accessoires vormen één geheel en zijn kenmerkend voor die persoon. Ook ontwerpers kunnen stijliconen zijn: hun handtekening is duidelijk herkenbaar in hun collectie of hun invloed werkt jaren later nog steeds door. Kunstenares Ans Markus is zelf een stijlicoon en bewondert andere. Ditmaal aandacht voor: Hubert de Givenchy
Ans Markus heeft haar liefde voor mode gecombineerd met haar artistieke talent. Van de meest bekende couturiers tussen 1900 en 2000 maakte Ans, als hommage aan hen, veertig grote (2.00 x 1.50 m) schilderijen. Een deel daarvan is gebundeld in het boek Hommages aan Couturiers.
Wat is Ans haar kijk op Hubert de Givenchy? Givenchy ging als 17 jarig jochie al naar Parijse Lichtstad om mode te maken, geïnspireerd door de modebladen van zijn moeder. Zijn stijl kenmerkt zich door harde duidelijke lijnen en zijn favoriet kleur is zwart. Dit schilderij toont de eenvoud van zwart en zwart in zwart schilderen is spannend.
Wat bewonder je aan Hubert de Givenchy? Hij durfde de ruwe stof katoen te gebruiken wat in die tijd alleen voor pasmodellen werd gebruikt. En het merk Givenchy bestaat nog steeds, dat zegt wel wat en straal nog altijd klasse uit! Ik heb een kleine 2000 kledingstukken en mode inspireerde mij om een serie hommages te schilderen. Ik ben een alleseter van vintage tot haute couture. In mijn collectie hangt een zwarte blouse van Givenchy die ik heb gekocht op een vintagemarkt.
“De dress must follow the shape of the body not de body following the shape of the dress” by Hubert de Givenchy
Geschiedenis Givenchy – Hubert James Taffin de Givenchy (1927) vertrok op zeventienjarige leeftijd naar Parijs. Hij was geïnspireerd geraakt door zijn moeders modebladen en wilde mooie mode maken in de Lichtstad. Hij werkte bij diverse Parijse couturiers zoals Jacques Fath, Robert Piguet, Lucien Lelong en Elsa Schiaparelli. In 1952 opent hij zijn eigen salon en was daarmee de jongste ontwerper. Zijn eerste collectie droeg de naam Les séparables en showde hij, rokjes en blouses met pofmouwtjes gemaakt van ruw katoen. Deze stoffen werden tot die tijd alleen gebruikt om toiles, pasmodellen te maken. Givenchy had een sterke voorkeur voor effen kleuren zoals blauw, rood en zwart , dessins waren niet favoriet. In 1957 introduceerde hij knielange zak- of hemdjurken als tegenreactie op de dan geldende kleedcultuur. Een moderne look die de stijl van het volgende decennium zou bepalen. Dat Givenchy meer spraakmakende dingen deed bewees hij door als eerste designer zijn collectie gelijktijdig te presenteren aan de pers en zijn cliënten. Gooide Dior hoge ogen met zijn New Look, Givenchy bewoog de wereld met een wit katoenen blouse met zwart-witte volants aan de mouwen. De nog immer populaire little black dress is een stijicoon op zich. In 1988 verkocht Givenchy zijn bedrijf aan LVMH en in 1995 kondigde hij aan te stoppen met ontwerpen. John Galliano ging aan de slag voor het merk. Hij werd opgevolgd door Alexander McQueen en later door de Brit Julien MacDonald. Alle drie slaagden ze er niet in om het merk op de modekaart te houden. Riccardo Tisci had een lange aanloop nodig en is nu als ontwerper voor Givenchy redelijk spraakmakend. In 2016 had Givenchy nog een expositie in het Gemeentemuseum Den Haag.
Muze – Givenchy werd vooral bekend door de twee belangrijkste mode-iconen van de 20e eeuw; Jacqueline Kennedy en Audrey Hepburn die hij mocht kleden. Givenchy was een van de invloedrijkste couturiers en verkreeg internationale erkenning met zijn kostuumontwerpen voor Audrey in ‘Funny Face’ en ‘Breakfast at Tiffany’s’. Ook waren zijn ontwerpen voor Jackie Kennedy het voorbeeld voor een hele generatie vrouwen. “He is more than a designer, het is a creator of personality” is een gevleugelde uitspraak van Audrey Hepburn.
Boeken: To Audrey with love – ISBN 9789462620971 | Vogue on Hubert de Givenchy – ISBN 9781849493130 | Hubert de Givenchy – ISBN 9782246579991