‘Om slanker te lijken, kun je het beste kleding met horizontale strepen dragen, in plaats van kleding met verticale banen’ kopt een artikel op de site nu.nl in september jl. Dit is de uitkomst van een nieuw wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van York in Groot Brittannië. De uitkomst staat loodrecht op de theorie dat vrouwen slanker lijken in kleding met verticale lijnen.*
Tijdens het onderzoek toonden wetenschappers 200 afbeeldingen van modellen aan proefpersonen. Op de afbeeldingen droegen modellen afwisselend jurken met horizontale en met verticale strepen. De uitslag van het onderzoek was verrassend: de proefpersonen vonden de modellen in de jurk met horizontale banen slanker overkomen. Dat vonden ze zelfs als de afbeelding met 6% werd opgeblazen.
Hoofdonderzoeker Peter Thompson kwam op het idee dit onderzoek te doen door het Vierkant van HelmHoltz. Dat is een optische illusie uit de negentiende eeuw. Die afbeeldingen van de Duitse wetenschapper Herman von Helmholtz heeft twee vierkanten van hetzelfde formaat. De één bestaat uit horizontale lijnen, de ander uit verticale lijnen. Het vierkant met de horizontale strepen lijkt het smalst te zijn. In 1867 raadde Von Helmholtz vrouwen aan om kleding te dragen met horizontale strepen omdat dit het figuur meer flatteerde.
Op 12 september jl. schreef Thompson in de Times: “Maar Von Helmholtz’ advies zijn we vergeten. In de loop van de 20e eeuw ontstond de gedachte dat horizontale strepen juist dikker maker. Ik snap eigenlijk niet hoe we op dat idee zijn gekomen, ik denk dat we er als maatschappij gewoon naast zitten. Toch zijn niet alle modeadviezen onjuist. De theorie dat zwarte kleding je slanker maakt klopt. Dat werkt echt. We hebben het getest met een plaatje van een witte cirkel tegen een zwarte achtergrond en een zwarte cirkel van gelijke grootte tegen een witte achtergrond. De zwarte cirkel lijkt voor het menselijk oog inderdaad minder groot.” **
Pfffff…gelukkig! We doen het toch niet helemaal fout, maar verontrustend klinkt het wel. Ik klik direct de Times aan en lees het volledige artikel. Er staan twee foto’s van hetzelfde model. Op één foto draagt zij een jurkje van rode stof met witte dwars strepen en op de andere foto één met witte lengtestreepjes. En inderdaad…zij lijkt in het jurkje met de lengtestreep breder. Niet in de laatste plaats door het gebruik van coupenaden, die dit effect versterkt rond de boezem en heupen!
De Times geeft als (niet wetenschappelijke) reden dat de vrouwelijke vormen rond zijn en strepen recht. Als een verticale streep over een curvy basis loopt, zal de streep wijken en zo de rondingen accentueren. Dit geldt veel minder voor horizontale strepen die het lichaam meer volgen in de golvende vorm. Maar, stelt de Times, strepen zijn nooit flatterend voor een voller figuur. De verschrikkelijke waarheid is: als je voller bent zal geen enkel model of dessin dit ooit kunnen verbloemen.
Dit laatste is gewoon een waarheid als een koe. Vandaar dat een image consultant iemand met een voller figuur niet snel zal adviseren verticale of horizontale strepen te dragen. Maar wel, en daar zit ‘m nou net de kneep, om gebruik te maken van verticale belijning en dat is HEEL wat anders dan verticale streepjes. Als de basiskleding in één uni kleur is, lijkt iemand wel degelijk langer en dus smaller. Kies de donkerste tint uit het kleurpalet of doe hierin desnoods een concessie als de dame in kwestie een Rubensfiguur heeft en bijvoorbeeld een lentetype is. Combineer deze basis met lengte belijning, zoals een lange ketting, een in de lengte gedragen shawl of een schoen met een diep uitgesneden leest en hakje. Laarzen in dezelfde kleur als die van de rok of jurk kunnen ook. Vermijd horizontale belijning en al helemaal dwarse strepen. Dwars belijning, zoals kleding in laagjes of een pantlon, een top en een jasje in verschillende kleuren, maakt zeker niet slanker. Helaas is hierover in het artikel en dus waarschijnlijk ook in het onderzoek niets terug te vinden. Dat ook wetenschappers ongenuanceerd uit de hoek kunnen komen, mag duidelijk zijn. Indien een klant je aanspreekt op de resultaten van dit onderzoek, dan ben je nu op de hoogte.
* Bron (nu.nl, 12 sept en de Times)
** Voor het artikel klik hier