Stilte

Stilte

“Het was Douwe Bob die met zijn Eurovisiesongfestival nummer Slow Down een boodschap wilde afgeven. In een wereld waar we meerdere apparaten dagelijks in gebruik nemen en apps continu notificaties geven, is stilte een schaarste geworden. Alleen al op de smartphone kijkt men gemiddeld 150 keer op één dag. De consument wordt overladen met reclame-uitingen, prikkels en een enorm aanbod aan producten. Deze versnelling zorgt voor een tegentrend waar de consument op zoek gaat naar vertraging. Geen hectiek van de online wereld, maar de rust en stilte van de offline omgeving. Een overdaad aan prikkels en keuzestress heeft een negatief effect op het koopgedrag van de consument. Voor image consultants ligt hier een kans om mensen te helpen keuzes te maken en ook voor de retailer ligt binnen de trend stilte veel kansen. Voor retail betekent vertraging het verminderen van prikkels. Hoe kun je als retailer stilte  inzettten als onderscheidend vermogen? Dit kan in de vorm van een minimalistisch design, het toevoegen van levend groen tot het creëren van een oase aan rust, waar alle zintuigelijke prikkels zijn gedempt. Welke keuzes je ook maakt, zorg ervoor dat het past binnen jouw winkelconcept. Modeontwerper Antonio Marras blaast het begrip stilte nieuw leven in met zijn conceptstore Nonostante Marras. Bij binnenkomst ervaart de bezoeker een oase aan rust. Fijne contrasten versterkt door klassieke muziek maken korte metten met een overdaad aan prikkels en zorgen voor rust en ademruimte. De theaterbeleving is in elk detail terug te vinden; van een bloemenstal gevuld met de mooist gekleurde bloemen tot de merchandise waar de producten volledig tot hun recht komen. Zelfs het winkelpersoneel is met donkerblauw-witte matrozenjurkjes en golvende haren onderdeel van het concept. Bij stilte hoort sereen wit, het wordt niet voor niets een trendkleur voor 2017. Witte oppervlaktes, natuurlijke materialen en simpele multiplex meubels geaccentueerd door planten. Het Poolse Thisispaper studio creëert met minimalisme een rustgevende plek voor de verkoop van eigen producten, boeken en Japanse thee. Groene planten zijn hier onderdeel van de winkelstyling, waardoor de ruimte informeel en menselijk aanvoelt. Witte kleurpaletten en natuurlijke materialen versterken de oase aan rust en de draaitafel met vinylplaten geeft je als bezoeker het gevoel dat de tijd even heeft stilgestaan.”

Carin Frijters is schrijfster van het boek Prikkel de Koopknop en oprichter van retailadviesbureau CF retail en RetailTheater. Ze werd zelf nog net niet geboren op de winkelvloer, maar het scheelde niet veel. Logisch dus dat ze al zelf ook in de retail terecht kwam. Ze inspireert niet alleen, maar bouwt ook samen met retailers aan onderscheidende winkelconcepten. En dat is nodig, veel retailers vragen zich af of er toekomst is voor de winkel in het straatbeeld. Het antwoord is volgens Carin een volmondig ‘ja’. Als je tenminste het verschil maakt. Met haar nieuwe concept RetailTheater helpt ze samen met retailstylisten en –specialisten bij conceptstrategie en -ontwikkeling, realisatie en activatie van (winkel)concepten. Na een klantenreis check-up volgt een praktisch advies en een werkbaar stappenplan. Daarnaast geeft Carin lezingen en trainingen over retail- en consumententrends en de praktische toepassingen en vertaling ervan naar de winkelvloer, organiseert ze regelmatig (in binnen- en buitenland) inspiratie tours en publiceert in allerlei vakbladen over trends en innovatieve winkelconcepten die de consument weten te prikkelen.

 Wil jij op de hoogte blijven van trends die van invloed zijn op de retail, meld je dan aan voor de nieuwsbrief www.retailtheater.nl/nieuwsbrief.

stilte

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.