In de maart editie van K&S lees je alles over nieuwe stoffen gemaakt van ondermeer PET-flessen, hout en fruit. Ook lees je over ontwikkelingen die gaande zijn en de winnaars van de Global Change Award. Hier vind je alvast een voorproefje:
Fruitleather
Toen Hugo de Boon (22) en Koen Meerkerk (22) aan hun minor Branding startte kwamen ze in geen groep die samengesteld was met studenten die allen studievertraging hadden opgelopen. Dat deze “trage” studenten in een stroomversnelling zouden komen met hun afstudeerproject hadden ze niet kunnen bedenken. Fruitleather is het resultaat van afstudeerproject. Kilo’s afgedankt fruit ging er door hun handen, en vooral het ontpitten van het fruit was een heidense klus. Dat de Rotterdamse weekmarkt maar het topje is van de ijsberg van voedselverspilling wordt ernstig duidelijk als Hugo zegt dat ze bij één bedrijf per week 30.000 mango’s ophalen die ongeschikt zijn voor consumptie. Dat is meer dan tien ton per week. Met Fruitleather dragen Hugo en Koen niet alleen bij aan een circulaire economie maar hebben ze ook de grondstof gratis om Fruitleather te maken. Het proces wordt zo duurzaam mogelijk uitgevoerd maar zo zegt Hugo het is (nog) niet realistisch om alles 100% duurzaam te kunnen uitvoeren. Maar als we in het productieproces al 80% duurzaam zijn, is dat altijd nog een verbetering ten opzichte van de huidige productie. Koen is inmiddels de “professionele stucadoor”. Volgens Hugo heeft Koen flink wat uren geïnvesteerd om te leren stucen zodat het Fruitleather mooi en egaal kan worden uitgesmeerd. De prioriteit ligt momenteel bij een efficiënter verloop van het hele proces zodat Fruitleather een commerciëler product wordt. Hiervoor zijn ze in gesprek met investeerders maar voorlopig wordt alles nog uit eigen zak betaald. Wil je meer lezen over Fruitleather koop dan editie 38 van K&S. Koen en Hugo volgen? Kijk dan op hun Facebookpagina: https://www.facebook.com/fruitleather.rotterdam/?ref=ts&fref=ts
PET-flessen
Monique Collignon is back en hoe! Deze energieke designer is op stoom. Met haar Collignon Couture Light, gemaakt van Waste2Wear stoffen, wil ze de wereld veroveren. Aan de vooravond van de FashionWeek in Kuala Lumpur houdt Monique een grote fashionshow in de Starhill mall. Na 6 april kent ook Azië Monique Collignon en er staan al interviews gepland en afspraken met inkopers. “Ik zou het super vinden als de mensen mijn collectie omarmen. Het is reuze spannend zegt een opgewonden Monique. Voor haar collectie werkt ze nauw samen met Monique Maissan. Maissan is acht jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van stoffen van PET-flessen en is met haar bedrijf Vision Textiles een voorvechter voor de circulaire economie. Inmiddels is de stof verder doorontwikkeld en als je ziet wat er nu allemaal mee kan dan is dat ongelooflijk. Denk aan finishing met aloë vera, etc. of coatings. Maissan is al bezig om direct in de plasticvezel stoffen toe te voegen. De techniek gaat snel. Maissan doet veel terug voor de maatschappij, het Waste2Weave is ook zo een mooi kleinschalig project waarbij handmatig dessins worden geweven. Lokale vrouwen worden opgeleid om een weefgetouw te bedienen, waarmee ook stoffen van PET-flessen worden gemaakt. De vrouwen krijgen een salaris volgens de daar geldende norm. Een extraatje wordt gestort in een soort van microkrediet zodat de vrouwen sparen voor hun eigen weefgetouw. Vrouwen worden bewuster en zelfstandiger en dat vind ik heel gaaf om te zien.
Mijn ready to wear collectie is voor meer dan 70% gemaakt van Waste2Wear. In de huidige overspannen modemarkt is mijn collectie onderscheidend. Er zijn retailers die het zien en sommige moeten nog wakker worden. De collectie hangt bij diverse zaken in het hele land. Er zijn retailers die hun collectie hebben ontvangen en al gelijk items hebben verkocht. Dat is de ondernemer die weet wat zijn klanten willen. Die gebruiken MC als promotie voor hun winkel, dat is perfect!
Mijn uitgangspunt bij het ontwerpen is dat het over twee jaar ook nog draagbaar moet zijn. De collectie is tijdloos door snit en materialen en daardoor duurzaam. We hebben niets aan die bergen afval. Het begint bij producenten en ontwerpers om de wereld te veranderen, wij zijn verantwoordelijk omdat we aan het begin staan. Ik ben geen wereldverbeteraar maar begin bij jezelf, het roer kan niet in een keer om. Verantwoord ondernemen heb ik doorgevoerd in mijn hele bedrijf en ik vind het leuk om mensen te verbazen over de stoffen. Als ik tegen iemand zeg het is van plastic dan zie je mensen ongelovig kijken en lachen. De lente/zomercollectie Collignon Couture Light is vanaf € 109,- verkrijgbaar. www.moniquecollignon.com