Richtlijnen vanuit de VIP

Richtlijnen vanuit de VIP

De Vereniging van Image Professionals gaat ervan uit dat de meeste leden in de afgelopen tijd niet hebben kunnen werken met klanten. We hebben immers een contactberoep. Daar is nu verandering in gekomen. Om die reden heeft de VIP richtlijnen gepubliceerd die aansluiten  bij de richtlijnen vanuit de overheid zoals: Het werk zoveel mogelijk op anderhalve meter afstand te organiseren. Werk op afspraak en bespreek met de klant of het bezoek een risico oplevert en of de klant toch van een mondkapje gebruik wil maken. Een niet-medisch mondkapje is in principe niet nodig, wanneer jij en je klant niet ziek zijn. Is de klant of iemand in haar of zijn gezin ziek, of ben je zelf ziek of iemand in jouw gezin, dan zal de afspraak niet door kunnen gaan.Hiernaast geldt dat je hygiënemaatregelen zult moeten nemen. Dat betekent: handen wassen, geen handen schudden, niezen of hoesten in de elleboog en papieren zakdoekjes gebruiken. Ook zal er tussen klanten anderhalve meter afstand dienen te zijn. Deze maatregelen nemen veel risico’s weg. Het bestuur van de VIP adviseert het volgende:

  •  Laat de klant bij binnenkomst de handen desinfecteren met een desinfectiemiddel. Goed handen wassen is feitelijk voldoende. Je doet het om het gevoel van veiligheid te bevorderen.
  • Plan geen afspraak met meerdere klanten tegelijk; dat maakt het onnodig ingewikkeld om risico’s uit te sluiten.
  • Wanneer er bij het maken van de afspraak is afgesproken om een mondkapje om te doen, doe dat dan direct bij het begin. Bied de klant dit ook aan. Een meerprijs voor het mondkapje kan je in rekening brengen.
  • Je werkt met kleurdoeken of -kragen. Dat doe je met schone handen. Ze komen wel tegen het gezicht van de klant. Gebruik hiervoor een stoffen halsbandje. Dit was je na gebruik op 60 graden. Of gebruik hiervoor nekpapier. Dit kun je bestellen via www.haarwereld.nl . Je kunt zelf bepalen of je nog een extra cape aanschaft. Die zul je sowieso regelmatig op 60 graden moeten wassen.
  • Wanneer je meer personen per dag analyseert, ventileer je ruimte dan goed tussen de consulten door. Reinig ook al de contactoppervlakken.
  • Geef aan dat mensen niet te vroeg, maar op tijd moeten komen om onnodig contact met derden te voorkomen.
  • Laat de mensen per pin of met gepast geld betalen.

Het ‘document handhygiëne‘ kun je uitprinten en ophangen zodat jezelf en je klanten een geheugensteuntje hebben bij het handen wassen. Zijn er nog vragen of onduidelijkheden, neem dan contact op met de VIP. De richtlijnen staan ook op de site en kun je klanten ook naar verwijzen.

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.