Nu in 2050 de Europese Green Deal van kracht wordt, is het voor bedrijven en branches tijdig te anticiperen zodat zij in 2050 voldoen aan de gestelde eisen. Copenhagen Fashion Week (CFW) zette vorig jaar de toon met het stellen van duurzaamheidseisen (Sustainability Requirements) aan deelnemende merken. Deelnemende merken aan de CFW moeten rond 2023 aan deze eisen voldoen. De Noorse mode-industrie neemt deze duurzaamheidseisen nu over. De vraag is of dit de lang verwachte nieuwe standaard wordt voor de gehele branche.
In een gezamenlijke verklaring hebben CFW, Norwegian Fashion Hub en het Noorse mode evenement Oslo Fushion Festival bekend een partnerschap aan te gaan. Onder meer 60 Noorse bedrijven die lid zijn van de Norwegian Fashion Hub en ongeveer 30 merken die deelnemen aan Oslo Fushion Festival zullen de duurzaamheidseisen gaan implementeren.
Duurzaamheidseisen CFW
De CFW heeft zes focusgebieden opgesteld waaraan de merken moeten voldoen: strategie, ontwerp, betere materiaalkeuzes, arbeidsomstandigheden, consumer engagement en shows. Al met al moeten merken aan 17 minimum eisen voldoen, zo blijkt uit het actieplan wat te vinden is op de website van Copenhagen Fashion Week. Wanneer een merk tegen januari 2023 niet aan een van deze eisen voldoet, mag het niet deelnemen aan de modeweek, ongeacht hoe hoog hun algemene duurzaamheidsscore is, zo blijkt uit het document. Er moet ook bewijs geleverd worden dat de merken aan deze eisen voldoen door middel van officiële documentatie. Kijk voor meer informatie op Fashion United.