Inspiratie uit ed. 61

Inspiratie uit ed. 61

Het thema van ed. 61 is identiteit en kleding. Een thema dat mooi aansluit op de vorige edities van K&S en tegelijkertijd ook weer mooie aanknopingspunten biedt voor 2022. Het thema, dat is aangedragen door gastredacteur Gaelle Ouvrein, sluit natuurlijk perfect aan bij ons vak. Dat is immers wat we doen: iemand versterken in zijn uitstraling zodat de identiteit van die persoon tot zijn recht komt en zichtbaar wordt.

Identiteit en kleding:
Gaelle is begin dit jaar gestart met een onderzoek naar het effect van kleding op de waarneming van anderen en welke persoonlijkheids-kenmerken kunnen worden toegeschreven aan die persoon. De resultaten van dit onderzoek vind je terug in het artikel Fashion als taal. Ook het interview met Carolyn Mair leverde mooie uitspraken en kennis op die we kunnen gebruiken richting de communicatie over het beroep en geeft inzichten in het psychologische proces bij de klant. De fotoshoot stond natuurlijk ook in het teken van identiteit en kledingstijl. Na afloop van de shoot hebben we willekeurige personen de voor en na foto’s laten zien en gevraagd kenmerken te benoemen die paste bij de persoon. De uitkomsten en de foto’s zie je terug in het artikel Kleding weerspiegelt je identiteit.

Ondernemen in 2022
Het brancherapport 2021 beschrijft welke kansen er zijn voor 2022 voor het image vak en drie collega’s vertellen wat zij in 2021 zakelijk hebben bereikt en welke ambities ze hebben voor 2022. Het artikel over de belastingtips voor 2022 sluit hier natuurlijk perfect op aan.

Inspiratie:
Vaste columnist Janneke van Heugten van Vaker In De Media (VIDM) inspireert je weer om meer van jezelf te laten zien in de media. De catwalktrends voor lente/zomer 2022 zijn weer goed om jouw kennis te verbreden en je klanten te informeren over deze trends. De kleur paars wordt gezien als de nieuwkomer wat natuurlijk mooi aansluit bij de Pantone kleur voor 2022.

Met kleurexpert Jeannette Hanenburg hebben we het twintigste artikel gemaakt over kleur waarin deze keer zwart de hoofdrol speelt. Dit is ook gelijk de laatste column van Jeannette. Wij zijn Jeannette heel dankbaar voor de tijd die ze heeft gestoken in de diverse artikelen en de fijne samenwerking. Het idee is nu alle artikelen te bundelen in een boekje.

Dresscode expert Aileen Out vertelt welke dresscodes in Japan gelden. kleding en identiteit is ook zeker cultuurgebonden. Door te weten welke dresscodes gelden sla je nooit de plank mis. Dit artikel biedt ook weer mogelijkheden voor jouw nieuwsbrief of blog.

Persoonlijke verhalen
Columnist Annechien Broekmeijer vertelt hoe haar kledingstijl in de loop der tijd is veranderd door haar persoonlijke ontwikkeling. Dit verhaal bewijst eens te meer dat een stijl- en/of kleuradvies niet eenmalig hoeft te zijn maar een refresh verdient in de verschillende levensfases die mensen doormaken. Ook collega Sascha Bertus vertelt openlijk over haar uiterlijke transities en het spel van uitstraling, persoonlijkheid en context. In de column van Carmen Luijt worden merken benoemd met een unieke identiteit waarbij storytelling een grote rol vervult. En met collega Annemiek Mouw bespreken we het merk La Fée Marabouteé dat uitstekend past bij de vrouw die van Franse elegantie houdt. De Stoftrends vormen een mooie afsluiting van alweer een mooie editie van Kleur&Stijl; vakblad over persoonlijke profilering.

En meer
Naast de vaste rubrieken: Nieuws en Feiten&Cijfers, zijn ook de artikelen van onze vaste sponsers zoals het platform Clean and Unique en TMO Fashionbusinessschool interessant te lezen en inspiratie uit te halen. Graag stel ik onze nieuwe partner Noshirt voor en raad je aan het artikel Onderkleding met een verhaal te lezen. Ik werd vooral getriggerd door de uitspraak van eigenaar Jan Willem Onderwater: “Met een Noshirt ontleen je niet je identiteit aan wat je draagt, maar ondersteun je je identiteit”. Immers: als je goed zittende onderkleding draagt, valt de bovenkleding mooier en geeft dat rust en kun je je op andere dingen concentreren. Daarnaast is het draagcomfort en duurzaamheidaspect het vermelden waard en kun je hiermee ook weer jouw klanten de beste ervaring geven.

Coverbeeld: MARCIANO by GUESS

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.