Kun je geur voelen? Het antwoord lijkt ‘nee’, maar het Britse Haeckels bewijst het tegendeel. In Londen liet deze cosmeticaretailer de grenzen tussen de zintuigen vervagen in een futuristisch badhuis, gevestigd in MULTIPLEX, een tijdelijk pop-up warenhuis van 6.000 vierkante meter in het Old Selfridges Hotel. Deze ‘department store 3.0’ was een initiatief van Tom Dixon in samenwerking met Wallpaper* magazine.
Wat was het idee? Een plek creëren waar je geuren niet alleen ruikt, maar ook ziet, hoort en voelt. Sterker nog, je kon er letterlijk baden in een mist van parfum. Deze mist bestond uit water met toegevoegde aroma’s die met een verdamper zachtjes de ruimte in werd geblazen. Meditatiesessies in het badhuis en muziek die geproduceerd werd door elektromagnetische uitstoten van planten, zorgden voor de optimale ‘Feel Perfume’-beleving.
Het parfumlab van Haeckels
Liefde voor natuurlijke ingrediënten, design en kwaliteit, maar bovenal liefde voor het erfgoed van de Britse kustnatuur, zo beschrijft oprichter Dom Bridges de manier waarop Haeckels unieke geuren ontwikkelt. En ze voegen de daad bij het woord. Vanuit het parfumlab in de kustplaats Margate zoekt het bedrijf naar ongewone, vergeten locaties in het Engelse landschap om vervolgens de rauwe schoonheid van deze gebieden te vertalen naar een kenmerkende geur.
Unieke informatie op de verpakking
Deze filosofie delen ze met hun klanten; storytelling is belangrijk voor Haeckels. Zo bevat iedere geurverpakking de gps-coördinaten van de plaats waar de geur zijn oorsprong vindt. Als klant kom je zo meer te weten over de dag waarop de ingrediënten gevonden zijn en hoe het weer er op dat moment uitzag. Dit verpakkingsontwerp maakt ieder product van Haeckels uniek en verbonden met de natuur waar de geur uit voortkomt. Het maakt het merk geloofwaardiger en nóg specialer. De impliciete boodschap: als we zoveel aandacht aan dit soort details besteden, kun je nagaan hoe het product zelf is.
Het belang van geur
Iemand wiens levenswerk draait om unieke geuren is geurwetenschapper Sissel Tolaas. Ze heeft een heldere visie op het belang van geur: “Geur komt direct bij je binnen en triggert emotie. Je identificeert je omgeving als eerste via je neus voordat je dat doet met je ogen. Niet voor niets schrijf ik over geur in mijn boek Prikkel de Koopknop. Het boek gaat over de belangrijkheid van het prikkelen van zintuigen bij het ontwikkelen van een sterk (retail)concept. Geur kan daarbij een belangrijke rol spelen. Reuk is namelijk heel sterk- al dan niet het sterkste- zintuig dat herinneringen, associaties en emoties oproept en er zo voor kan zorgen dat jouw winkelmerk niet te evenaren is. Wat mij betreft heeft Haeckles daarin qua creativiteit een nieuwe standaard neergezet.”