door: Aldert Faassen | www.bureaufaassen.nl
Uren gewerkt aan je blog en wat blijkt, bijna niemand leest het! Volg deze onmisbare negen stappen en schrijf een blog die WEL gelezen én GEDEELD wordt.
Stap 1] Keuze van het onderwerp en doelstelling
Hou het bij één onderwerp waarover je schrijft. Merk je tijdens het schrijven dat je andere onderwerpen aansnijdt, ‚parkeer’ die onderwerpen dan voor een andere blog. Probeer het onderwerp van je blog te koppelen aan de actualiteit. Bijvoorbeeld door in te haken op een relevant nieuwsfeit. En bepaal je doelstelling; Wat wil je met je blog bereiken?
TIP 1: Kies een onderwerp dat relevant is voor je doelgroep.
TIP 2: Bepaal vooraf vanuit welke invalshoek je de blog schrijft. Bijvoorbeeld vanuit ‚vaktechnische’ invalshoek [hoe werkt het, hoe zit het in elkaar, waarom gaat het mis]. En geef daarin je eigen mening of visie zodat je jouw expertise laat blijken.
Stap 2] Schrijf je verhaal
Heb je het onderwerp, doelstelling en invalshoek bepaald, dan ga je aan de slag met het schrijven van de tekst. In deze fase hoef je je (nog) niet te bekommeren over de titel [de kop] en de introductie van je artikel / blog. Dat doe je pas bij stap 4 en 5.
TIP 3: Hou de rode draad van de blog en de doelgroep voor ogen en schrijf alles op wat je belangrijk vindt.
TIP 4: Hou je zinnen kort en bondig.
Stap 3] De blog ‚in de juiste vorm’ gieten
Nadat je eerste versie van de blog klaar is, ga je aan de gang met het ‚kneden’ van het verhaal. Je giet het verhaal als het ware in de juiste vorm. Je deelt je verhaal in alinea’s op van maximaal 5 á 6 zinnen. Voorzie deze alinea’s van korte en triggerende tussenkopjes. Probeer enkele prikkelende quotes, duidelijk zichtbaar, in je verhaal te verwerken. Quotes die de lezer aanzetten tot verder lezen. Ook afbeeldingen kunnen een verrijking zijn. Let erop dat je dan wel toestemming hebt van de eigenaar om de afbeeldingen te gebruiken.
Stap 4] Schrijf een pakkende kop (= titel) van je blog
De eerste versie van je blog ga je nu voorzien van een pakkende kop. Toon daarin lef. Schud de boel op. Verzin een pakkende kop die bij voorkeur inspeelt op de actualiteit. Voorbeelden van een kop:
TOP 3 valkuilen van […….] én hoe deze te omzeilen
Vijf redenenen waarom [……] een fiasco wordt
[….. 2016]: wat verandert nu écht
De 3 belangrijkste gevolgen van […..] die elke [……] moet weten!
TIP: Probeer de titel / kop van je blog zo kort mogelijk te houden. Dit is erg lastig. Neem daarvoor dan ook de tijd. De titel / kop van een blog bepaalt voor een groot deel of de blog wel of niet gelezen wordt.
Stap 5] Schrijf een krachtige, korte intro
De intro van je blog volgt direct onder de titel / kop en heeft als doel de lezer in enkele krachtige en prikkelend zinnen te informeren waar de blog over gaat. De intro dient de lezer te triggeren om de blog daadwerkelijk te gaan lezen. Ook dit onderdeel is lastig maar net zoals bij de titel / kop van groot belang. Ga er dan ook rustig voor zitten. Neem de tijd. En schrijf een intro waarvan de lezer het gevoel krijgt: ,Wow! dit moet ik lezen.’
Stap 6] Schrappen!
Nadat de eerste versie van je blog is voorzien van een kop, intro, alinea’s met tussenkopjes eventueel aangevuld met prikkelende quotes en enkele afbeeldingen, wordt het tijd om de teksten krachtiger te maken. Dit doe je door niet relevante onderdelen in zinnen of zelfs gehele stukken tekst uit de blog te schrappen. Een voorbeeld hiervan is het schrappen van hulpwerkwoorden. Less is More. Dus hoe minder woorden, hoe krachtiger uw boodschap. Wederom lastig. Maar zeker van belang voor het succes van de blog.
Stap 7] Even laten rusten [uurtje of twee of een nachtje] en daarna verbetering doorvoeren
Na de noodzakelijke ‚rust’ pak je de draad weer op door de tekst na te lezen. Bij voorkeur op papier. Print je blog uit en ga met een rode pen door de tekst. Voer de verbeteringen door zodat je komt tot een tweede, verbeterde versie van de blog.
Stap 8] Je blog door iemand anders laten lezen vóórdat je gaat publiceren
Zit je verhaal logisch in elkaar? Is het prettig leesbaar? Komt je boodschap goed uit de verf? Sluit je blog aan op de kennisbehoefte van de doelgroep? Is het relevant? Heeft de kop en intro het Wow-effect? Om hier antwoord op te krijgen, laat je je blog altijd door iemand anders lezen. Neem zijn of haar kritieken en opmerkingen serieus en voer alsnog wijzigingen door.
Stap 9] Laatste check
Lees je blog / artikel nog één keer aandachtig door om eventuele tik- en spelfouten aan te passen. Na deze final check is je blog klaar voor publicatie.