Was jij ook op de Zomereditie van de Modefabriek aanwezig? Gelijk bij binnenkomst viel het enorme podium op met het thema Tribute to Feminism. Gekleurde plexiglas frames met daarop foto’s van sterke vrouwen die betekenis vol zijn (geweest) voor veranderingen en over de beeldvorming van vrouwen. De lezing van Anne Irene van Doesburg ging, hoe kan het ook anders, over The Future is Female. Zij presenteerde 5 golfbewegingen die van invloed zijn geweest op het feminisme. De 1e belangrijkste verandering kwam tijdens de Franse revolutie toen vrouwen massaal het corset afgooide. De 2e beweging ontstond door de invloed van designers als Coco Chanel en Dior met zijn New Look. Ook de jaren 80 met powerdressing zijn van invloed geweest op het feminisme. De invloed van de filmindustrie, popmuziek en politici was de 4e golfbeweging en laat zien dat vrouwen tegenwoordig ook hun mannetje staan en helden kunnen zijn. Als laatste werden diverse recente voorbeelden aangehaald zoals de woman march op 21 januari als reactie op vrouwonvriendelijke uitspraken van President Trump, toename van genderfree kleding en het gebruik van krachtige en zelfbewuste vrouwen in filmpjes van diverse brands waaronder Adidas.
De presentatie Dress like a man was interessant om te bezoeken en toonde hoe huidige designers creatief omgaan met een tijdloze klassieker als de trenchcoat. Ook het historische verhaal achter de trenchcoat is interessant en de originele kenmerken van deze klassieker werden benoemd.
Speciaal voor jou hebben we een korte impressie gemaakt van het kleurbeeld zomer 2018? Fris geel, blauw,framboos, diverse zachte pastels en nudes voerde de hoofdmoot. Strepen, florale dessins zijn ook voor volgend jaar actueel.
Wat viel op: Het aanbod aan losse kraagjes was enorm! Waar vorig jaar Idiot du Village nog uniek was, zijn meerdere brands nu ingesprongen op deze hype. Tevens presenteerde 2 couturebrands zich op deze editie van de Modefabriek. Monique Collignon toonde haar uitgebreide zomercollectie die onder meer bestaat uit luchtige jurkjes, soepelvallende rokken, patchwork leren broeken en fraaie blouses en tunieks. Een collectie geschikt voor diverse gelegenheden die zich leent voor dressing up en dressing down en waarbij haar couture handschrift duidelijk aanwezig is. Janice toonde zijn prêt-à-porter collectie waarbij per seizoen 1 jasje in diverse uitvoeringen wordt gemaakt om te combineren met blouses, jurkjes en rokken. Natuurlijk ontbrak het bomberjack niet in deze luxe collectie.
Welke brands sprongen deze keer eruit voor de redactie van K&S? Basics van VYV zijn vrouwelijk met een stoere element door de subtiele teksten en cijferdetails op bijvoorbeeld een mouwtje. De kwaliteit is hoog en wordt geproduceerd in Portugal. Blue Pepper Industries verkoopt ook mooie basic jogpants en bijpassende shirts voor mannen en vrouwen. Het merk New in Town is een startend herenlabel. De superleuk gekozen naam zegt eigenlijk alles over de collectie: een ongecompliceerde capsule collectie. Het poloshirt is een echte klassieker, die van Thomas Maine zijn verfrissend met leuke dessins. Hetzelfde geldt voor de blouses en overhemden van Desoto. Gemaakt van comfortabele jersey, slank gesneden, non-iron, met een ruim aanbod aan kraagvormen en mouwlengtes en naast unisex kleuren ook dessins. Zowel voor hem als haar. De sokken van Qnoop, zowel voor mannen als vrouwen, danken hun naam aan het knoopje waarmee de sokken als set gewassen kunnen worden. De sokken zijn kleurrijk, met dessins en gemaakt van organisch katoen. De (vrouwelijke) strikjes van Bewooden vonden wij als accessoire super leuk. Het merk Circe the Label biedt vrouwenpakken aan in verrassende dessins en kleuren. Zip73 is een modisch sportief merk, zeker het jurkje op de pop spreekt ons zeer aan. Het leuke aan het kledingmerk DESCY is dat het ook kleding biedt voor koppels waardoor je samen eenzelfde kledingstuk kan dragen, maar dan net even anders. Ook de unieke handcrafted riemen van Cedric Williams trokken onze aandacht. De gesp is gemaakt van meubelbeslag. De pin ups om je schoenen mee op te pimpen dragen bij aan originaliteit en het uitdragen van je identiteit. En als we het toch over schoenen hebben, houdt dan het merk Allan K in de gaten. Een Belgisch label met fraai gevlochten schoenen en tassen in fraaie kleuren, een verademing na alle schoenbrands met sneakers.