,

Het zesde zintuig

Het zesde zintuig

Iedereen herkent zich vast wel in het volgende: thuis komen met een  aankoop die je absoluut niet nodig had. Oorzaak? Slechts 5% van onze aankoopbeslissingen maken we bewust. Dit is veelbelovend nieuws voor het retaillandschap en voor de stylist, maar hoe speel je in op het onbewuste van de consument? Simpel, door alle zintuigen – horen, voelen, zien, ruiken en proeven- te prikkelen, want emotie doet kopen!

Het multi-sensory warenhuis van morgen
Het Londense pop-up warenhuis Multiplex creëerde theater met een blur van design, technologie en mode. Verschillende ‘acts’ lieten bezoekers de toekomst van retail via hun zintuigen ervaren. En ook bij Haeckles & Loop Ph. liepen bezoekers bijvoorbeeld door een mist van geur, terwijl op de achtergrond muziek speelde, die door elektromagnetische emissie uit planten was gegenereerd.

Een blauwe traktatie voor elke fanatiekeling
Laat het kind in je los in The Blauw Kitchen van Scotch & Soda. Het door Japan geïnspireerde retaillab laat je experimenteren met jouw denim en betrekt alle zintuigen in het proces. Geef jezelf een oppepper met een glas verfrissend blauw bessenwater en luister intussen naar nummers van verschillende singer-songwriters. En met de eigen geur ‘Barfly’ zet Scotch & Soda een herkenbare handtekening onder het concept.

Een succes factor:
‘Kleur is belangrijker dan vorm of woorden’ 

Ervaar Engeland in de 20ste eeuw
Terwijl je de nasmaak van eetbare kolen probeert weg te eten met cacao, ruik je opeens een doordringende paardengeur. Een schilderij over de donkere oorlogsdagen komt tot leven en creëert een bittere ervaring. Het zojuist geopende Tate Sensorium in Londen  neemt je mee terug in de tijd aan de hand van vier Britse schilderijen uit de 20ste eeuw. Beleef de verhalen via beeld, geluid, tast, geur en smaak en ervaar Kunst op de meest intense manier.

Een onderschat element:
´Geluid creëert een extra dimensie en maakt de ervaring unieker’

Een aanval op de zintuigen
In de winkel van lifestylelabel Dust word je volledig ondergedompeld in prikkels. Bij binnenkomst wordt de unisex fragrance ATMP(R)L; CYCLE 1, kenmerkend voor het label, verspreid door een bewegingssensor. Terwijl je Robin Fox op de achtergrond hoort zingen, moeten je ogen nog even wennen aan de scherpe contrasten en het minimalistische design van metaal en glas. Wordt het je allemaal even teveel? Geniet dan in een stille hoek van een kopje vers gebrouwen Japanse thee.

Een stille kracht:
‘Geur bepaalt voor 75% onze emoties en werkt meteen op ons primitief beslissingscentrum’

Niet denken, maar ervaren
Beleven is voelen, horen, ruiken, zien en proeven. Zintuigelijke stimuli versterken het verhaal dat je wilt vertellen, maar ondernemers laten ze nog te vaak links liggen. Door alle zintuigen goed doordacht te activeren, beïnvloed je de emotie en het koopgedrag van de consument. Waar de rest zich focust op de 5%, laat jij niks aan het toeval over.

img_5414 img_4493

Carin Frijters is schrijfster van het boek Prikkel de Koopknop en oprichter van retailadviesbureau CF retail en RetailTheater. Ze werd zelf nog net niet geboren op de winkelvloer, maar het scheelde niet veel. Logisch dus dat ze ook in de retail terecht kwam. Ze inspireert niet alleen, maar bouwt ook samen met retailers aan onderscheidende winkelconcepten. En dat is nodig, veel retailers vragen zich af of er toekomst is voor de winkel in het straatbeeld. Het antwoord is volgens Carin een volmondig ‘ja’. Als je tenminste het verschil maakt. Met haar nieuwe concept RetailTheater helpt ze samen met retailstylisten en –specialisten bij conceptstrategie en -ontwikkeling, realisatie en activatie van (winkel)concepten. Na een klantenreis check-up volgt een praktisch advies en een werkbaar stappenplan. Daarnaast geeft Carin lezingen en trainingen over retail- en consumententrends en de praktische toepassingen en vertaling ervan naar de winkelvloer, organiseert ze regelmatig (in binnen- en buitenland) inspiratie tours en publiceert in allerlei vakbladen over trends en innovatieve winkelconcepten die de consument weten te prikkelen.

Wil jij op de hoogte blijven van trends die van invloed zijn op de retail, meld je dan aan voor de nieuwsbrief www.retailtheater.nl/nieuwsbrief.

 

Carla van den Puttelaar
Meet the author / Carla van den Puttelaar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.